Fungsi sebuah pusat tuisyen adalah untuk membantu mereka (pelajar) yang lemah dan tertinggal dalam pelajaran, tidak minat belajar, kurang faham atau mempunyai masalah fokus dalam kelas sehingga tertinggal dalam pelajaran. Selain itu, pusat tuisyen juga membantu ibu bapa yang kekurangan masa untuk meningkatkan ilmu pengetahuan anak mereka untuk berdaya saing dalam sistem pendidikan di Malaysia atau secara global. Pusat tuisyen berperanan dalam mengukuhkan ilmu pengetahuan yang dipelajari oleh pelajar di sekolah selain pelajar akan dilatih oleh guru tuisyen atau tutor serta diberi latihan dan latih tubi mengikut kepada subjek. Manakala faktor pusat tuisyen yang berkait dengan masyarakat zaman kini akan diperlihatkan kepada dua faktor iaitu:
- Kebaikan
Mendapat banyak latihan tambahan yang akan meningkatkan keupayaan ilmu pengetahuan pelajar. Kaedah yang dikenali sebagai latih tubi memberi satu pengalaman kepada pelajar bagaimana untuk menghadapi realiti peperiksaan yang sebenar.
Membantu pelajar dalam membina keyakinan yang kukuh dalam menghadapi peperiksaan kerana masa dan pengalaman adalah tools yang diperlukan untuk bina suatu keyakinan yang jitu.
Membantu ibu bapa dalam mengendalikan dan memahirkan anak-anak untuk memanfaatkan masa yang ada dengan aktiviti yang berfaedah disamping ilmu yang dipelajari di sekolah.
Pelajar menjadi lebih fokus kerana faktor persekitaran yang baik serta bilangan kelompok pelajar yang sedikit yang membolehkan pelajar bertukar pandangan dan soalan ujian sesama mereka.
- Keburukan
Menambahkan bebanan ibu bapa dalam membiayai kos tuisyen anak-anak yang tidak berkualiti
Formula dan teknik menjawab soalan yang berbeza dari setiap guru mendatangkan masalah kekeliruan kepada para pelajar
Trauma kepada pelajar apabila ibu bapa sendiri menjadikan pusat tuisyen sebagai medan kompetitif yang mana membandingkan keputusan yang diperoleh anak-anak mereka dengan orang lain
Kriteria sebuah pusat tuisyen yang dilihat oleh masyarakat adalah berkait dengan empat faktor utama iaitu NILAI yang mana memaparkan gambaran nilai yang masyarakat ingin lihat dari sebuah pelajar yang mengikuti sebuah pusat tuisyen sepertimana hadith dari Baihaqi r.a telah meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda bahawa : "Jadilah engkau orang yang berilmu (pandai) atau orang yang belajar, atau orang yang mendengarkan ilmu atau yang mincintai ilmu. Dan janganlah engkau menjadi orang yang kelima maka kamu akan celaka." Masyarakat mencari faktor yang boleh membawa kepada KEPERCAYAAN terhadap pusat tuisyen yang mana bagaimana sebuah pusat pendidikan persendirian diamanahkan untuk menguruskan anak-anak mereka sepertimana hadith Nabi Muhammad s.a.w dalam surah Al-Luqman ayat ke 14-17 yang mana ertinya "Didiklah anak-anak kalian, kerana sesungguhnya mereka itu dijadikan untuk menghadapi masa yang berlainan dengan masa kalian ini.". Persoalan mengenai SIKAP dan TINGKAHLAKU adalah bagaimana para tutor atau guru tuisyen membimbing dan dan mengendalikan masa anak-anak mereka serta ilmu yang dipelajari supaya menjadi bermanfaat sepertimana hadith dari Ibnu Abbas r.a meriwayatkan Rasulullah s.a.w telah bersabda kepada 'Abdul Qais yang terluka: "Sesungguhnya didalam dirimu ada dua sifat yang disukai oleh Allah yaitu: santun dan sabar."
Tiada ulasan:
Catat Ulasan